• Αναζήτηση

Α. Παναγουλέα: Μια Καλαματιανή στα «άδυτα» της Philips

*συνέντευξη στη Μαριλένα Γυφτέα

Η Αφροδίτη Παναγουλέα είναι μία από τους πολλούς νέους που έφυγαν για σπουδές στο εξωτερικό και παρέμειναν εκεί για να ξεκινήσουν την επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Σήμερα, 7 χρόνια μετά, η ίδια είναι μέλος της διεθνούς ομάδας marketing (Social Media Solutions- Product Owner) στα κεντρικά γραφεία της Philips, στο Άμστερνταμ.

Ας τη γνωρίσουμε καλύτερα.

— Σας βρίσκουμε αυτή την περίοδο στην Καλαμάτα καθώς -και λόγω της πανδημίας – δουλεύετε εξ αποστάσεως. Ωστόσο, με τα δεδομένα της Ολλανδίας αυτό δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο για εσάς.. μπορείτε να μας περιγράψετε τα θετικά και τα αρνητικά της τηλεργασίας, μιας και στη χώρα μας καλούμαστε πια να υιοθετήσουμε τις ίδιες «συνήθειες»;

Στην Ολλανδία η τηλεργασία είναι πράγματι αποδεκτή από τους περισσότερους εργοδότες για 1 ή 2 φορές την εβδομάδα, στις περιπτώσεις βέβαια που η φύση της δουλειάς το επιτρέπει. Έτσι δημιουργείται μια καλή ισορροπία στην καθημερινότητα μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Ασχολούμαι με το ηλεκτρονικό μάρκετινγκ, έτσι τώρα πια λόγω κορονοϊού δουλεύω μόνο εξ αποστάσεως, συγκεκριμένα από την Καλαμάτα. Προσωπικά αισθάνομαι πιο παραγωγική γιατί στο σπίτι συγκεντρώνομαι πιο εύκολα στην εργασία μου. Επίσης νιώθω πιο ξεκούραστη γιατί δεν σπαταλώ χρόνο στην μετακίνηση από και προς το γραφείο. Ένα από τα αρνητικά είναι ότι δεν έχω πια την προσωπική επαφή που είχα με τους συναδέλφους μου, πράγμα που με έκανε να νιώθω μέλος μιας ομάδας.

— Φεύγοντας στην Ολλανδία για να συνεχίσετε τις σπουδές σας, η σκέψη ήταν να μείνετε ή να γυρίσετε στην Ελλάδα?

Επέλεξα την Ολλανδία για μεταπτυχιακές σπουδές κυρίως γιατί είχα μάθει ότι η αγορά εργασίας εκεί απορροφά εύκολα τους αποφοίτους, σε σχέση με άλλες χώρες. Οπότε ναι, η σκέψη μου ήταν να παραμείνω ένα διάστημα εκεί για να έχω στο βιογραφικό μου εργασιακή εμπειρία στο εξωτερικό. Έκανα την διπλωματική μου σε πολυεθνική εταιρία και αφού αποφοίτησα μου πρόσφεραν θέση εργασίας. Από τότε εργάζομαι στην ίδια εταιρία τα τελευταία 7 χρόνια γιατί είμαι πολύ ευχαριστημένη με τις συνθήκες εργασίας. Όμως πάντα στο μυαλό μου είναι η Ελλάδα και η αναζήτηση ευκαιριών για επιστροφή.

— Σίγουρα με τις παρούσες συνθήκες ακούγεται λίγο αντιφατικό, ωστόσο τί θα συμβουλεύατε κάποιον ο οποίος σκέφτεται να μετακομίσει στο εξωτερικό είτε για σπουδές είτε για εργασία?

Αυτό που παρατήρησα είναι ότι η κουλτούρα της βόρειας Ευρώπης και στο πανεπιστήμιο αλλά και στην εργασία περιέχει μεθοδικότητα, ομαδικότητα, οργάνωση και πλάνο. Κάποιος που σκέφτεται να μετακομίσει θα τον συμβούλευα να κάνει το βήμα για τουλάχιστον 1-2 χρόνια, ώστε να αποκτήσει εμπειρία και να εξελίξει την προσωπικότητά του.

— Κάτι για το οποίο γίνεται πολύς λόγος είναι η θέση της γυναίκας στην αγορά εργασίας και πως η δημιουργία οικογένειας λειτουργεί ως τροχοπέδη στην εξέλιξη της καριέρας της. Εσείς πρόσφατα γίνατε μητέρα για πρώτη φορά.. βιώσατε αλλαγές ή δυσκολίες στον επαγγελματικό σας χώρο?

Ο εργοδότης μου με αντιμετώπισε με σεβασμό δίνοντας μου κανονικά την άδεια μητρότητας και περιμένοντας με να επιστρέψω στην θέση μου, οπότε δεν μπορώ να πω ότι υπήρξαν αλλαγές. Η βασική προσωπική δυσκολία που βιώνω είναι η έλλειψη χρόνου. Παρ’όλα αυτά από τότε που έγινα μητέρα, με έναν μαγικό τρόπο έχω καλύτερη διάθεση και μεγαλύτερο κίνητρο να εξελιχθώ και να πετύχω. Για μένα η συνταγή για την ισορροπία είναι η σωστή διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου μου μέσα στην ημέρα και η καλή συνεργασία με τον σύντροφό μου ώστε να μοιραζόμαστε τις οικογενειακές υποχρεώσεις.

— Θεωρείτε πως η πανδημία δίνει ώθηση στο “brain gain”?

Η πανδημία έδωσε την δυνατότητα σε πολλούς Έλληνες να επιστρέψουν στην Ελλάδα και να δουλεύουν για ένα διάστημα εξ αποστάσεως. Με αυτήν την ευκαιρία ήρθαν πιο κοντά στην οικογένειά τους και στον ωραίο καιρό της χώρας μας! Όμως αυτή την στιγμή με τον κορονοϊό, ζούμε μια πολύ ιδιαίτερη κατάσταση που προς το παρόν δεν φαίνεται να είναι μόνιμη η εργασία από την Ελλάδα για κάποιον εργοδότη του εξωτερικού. Ελπίζω να γίνει η αφορμή και να βρεθούν ευκαιρίες για εκείνους που θέλουν να επιστρέψουν μόνιμα στην Ελλάδα.

— Μιας και προέρχεστε από οικογένεια με παράδοση στο επιχειρείν, έχετε σκεφτεί κάποια στιγμή στο -άμεσο ή έμμεσο- μέλλον να δημιουργήσετε τη δική σας επιχείρηση;

Ναι το έχω σκεφτεί. Το επιχειρείν είναι δημιουργία και είναι κάτι που με γεμίζει χαρά. Θέλω να παραμείνω στον κλάδο του μάρκετινγκ μιας και οι σπουδές μου και η εργασιακή μου εμπειρία είναι πάνω σε αυτό. Με καλούς συνεργάτες και με τις κατάλληλες οικονομικές προϋποθέσεις είναι στα σχέδια μου να δημιουργήσω κάποια στιγμή την δική μου επιχείρηση. Με αντικείμενο τις υπηρεσίες ηλεκτρονικού μάρκετινγκ και με σκοπό να βοηθήσω άλλες επιχειρήσεις να αυξήσουν τις πωλήσεις τους.

— Λόγω της πανδημίας και του πολύ πρόσφατου «click away», κλήθηκαν οι ελληνικές (ιδιαιτέρως οι μικρομεσαίες) επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν απότομα τη σχέση τους με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Πόσο σημαντική θεωρείτε την ψηφιακή εικόνα και λειτουργία ενός καταστήματος και τί θα συμβουλεύατε κάποιον ο οποίος δεν έχει τη γνώση αλλά θέλει να κάνει αυτό το μεγάλο βήμα για την επιχείρηση του;

Το ηλεκτρονικό εμπόριο δίνει τεράστια δυναμική στις επιχειρήσεις με δυνατότητα για πωλήσεις στην παγκόσμια αγορά. Δεν έχει πια σημασία αν το κατάστημα εδρεύει για παράδειγμα στην πλατεία Καλαμάτας ή στην 5η λεωφόρο της Νέας Υόρκης γιατί ο καταναλωτής μπορεί και τα δυο να τα βρει στο διαδίκτυο. Όμως η ψηφιακή εικόνα της επιχείρησης δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Καλό είναι να υπάρχει σχέδιο ψηφιακού μάρκετινγκ για παρουσία της επιχείρησης στους μεγάλους παίκτες του διαδικτύου. Όπως είναι το Facebook, το Instagram, το Youtube, το Linkedin, και άλλα δίκτυα όπως είναι για παράδειγμα o Skroutz, η Amazon κλπ.

Επίσης με σκοπό να αυξηθεί η επισκεψιμότητα στο ηλεκτρονικό κατάστημα είναι καλό να γίνει ηλεκτρονική διαφήμιση μέσω social media και Google καθώς και προώθηση μέσω άλλων εργαλείων όπως είναι για παράδειγμα τα e-mails. Αυτά είναι ίσως τα βασικά εργαλεία για το ξεκίνημα του σχεδίου για την ψηφιακή εικόνα, όμως ανάλογα πάντα με τη φύση της επιχείρησης και τους πελάτες που στοχεύει να αποκτήσει, θα πρέπει να αποφασιστούν τα σωστά βήματα.

Αν κάποια επιχείρηση δεν έχει τον χρόνο ή την τεχνογνωσία να ασχοληθεί με την ψηφιακή εικόνα της επιχείρησης θα ήταν καλή επένδυση να απευθυνθεί σε κάποιο γραφείο που έχει γνώση στρατηγικού μάρκετινγκ και προσφέρει υπηρεσίες digital.

Ροή Ειδήσεων