• Αναζήτηση

Επιστολή από σχολικές μονάδες της Καλαμάτας στην Ακαδημία Αθηνών για την Ελληνική Γλώσσα στο διαδίκτυο

Τις παρατηρήσεις τους για την παρουσία της Ελληνικής γλώσσας στο διαδίκτυο απέστειλαν μαθητές από επτά σχολικές μονάδες της Καλαμάτας προς την Ακαδημία Αθηνών, με σκοπό να συμβάλλουν στις προσπάθειες όλων μας για την διατήρηση και ανάπτυξη της γλωσσικής μας κληρονομιάς.

Οι επτά σχολικές μονάδες, που είναι το 4ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, το 12ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, το 13ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, το 14ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, το 17ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, το 19ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας και το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Λύκειο Καλαμάτας, δραστηριοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Προγράμματος Σπουδών για τον Ενεργό Πολίτη, που εισήχθηκε στην Εκπαίδευση κατά το σχολικό έτος 2024-2025. Οι μαθητές είτε συμμετείχαν στην διαμόρφωση είτε στην αποστολή της συγκεκριμένης επιστολής, η οποία ακολουθεί παρακάτω.

Όπως παρατήρησαν οι μαθητές, τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο εμφανίζονται αλλοιώσεις στον γραπτό λόγο των συσκευών που χρησιμοποιούν διαδίκτυο, δηλαδή τους υπολογιστές τα κινητά τηλέφωνα, τα τάμπλετ κ.λπ. Για παράδειγμα εξαφανίζονται γράμματα, όπως το «ς» που γίνεται «σ», το «μ», που γίνεται «m» και άλλα. Επίσης παρατήρησαν ότι εξαφανίζονται οι τόνοι, που όπως μαθαίνουν μας δείχνουν τον «ρυθμό της γλώσσας» και της ομιλίας μας. Ακόμη και «κεφαλαία με τόνο» παρατήρησαν ότι «επιβάλλονται» από τους διορθωτές των συσκευών. «Όλα αυτά δεν ταιριάζουν με όσα διδάσκονται από το σχολείο τους», όπως αναφέρουν στην επιστολή.

Αφού συνέλεξαν πολλές περιπτώσεις αλλοίωσης του γραπτού λόγου, οι μαθητές παρατήρησαν τις επιπτώσεις των αλλοιώσεων αυτών στην καθημερινότητα. Όταν αναζητούν στίχους στο διαδίκτυο η αλλοίωση είναι τόσο μεγάλη που στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για ελληνική γραπτή γλώσσα. Όμως και η σύγχρονη μουσική, αλλοιώνει κατά πολύ τη μορφή της γλώσσας γιατί στην πραγματικότητα αδιαφορεί για τον σωστό τονισμό της λέξης μέσα στο τραγούδι. Είναι τέτοια η αλλοίωση των τονισμών που όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά οι μαθητές «Αν κάποιος έχει τα ελληνικά για δεύτερη γλώσσα δε θα μπορέσει να καταλάβει ελληνικά» ακούγοντας κάποια ελληνικά τραγούδια και ιδιαίτερα κάποιες λέξεις ή φράσεις τους.

Καθώς φτωχαίνει η αποτύπωση του γραπτού λόγου, χάνεται η έννοια της ορθογραφίας και της ετυμολογίας, που αποτελούν τον εσωτερικό πλούτο της γλώσσας. Όμως αυτό δεν είναι και τόσο δίκαιο! Στην επιστολή αναφέρεται πως «Μια τέτοια λογική στερεί την ορθογραφία και την ετυμολογία χωρίς να μας υπολογίζει μας μοιάζει σα μια στέρηση μιας δημοκρατίας. Θα

την λέγαμε γλωσσική δημοκρατία. Θέλουμε γλωσσική δημοκρατία και όχι γλωσσική… τυραννία!»

Η επιστολή στάλθηκε στην Ακαδημία Αθηνών, με σεβασμό και ευγένεια προς τον θεσμό από τους μικρούς ενεργούς πολίτες και τους εκπαιδευτικούς τους. Παράλληλα κοινοποιήθηκε στους θεσμικούς φορείς της χώρας μας που συνδέονται με την γλωσσική μας κληρονομιά, τα ιδρύματα, τα εργαστήρια και τα πανεπιστημιακά Τμήματα που σχετίζονται άμεσα με τη γλώσσα.

Έτσι, με τη νέα χρονιά, οι μαθητές θα μπορέσουν να μελετήσουν – πάντα ως εκπαιδευόμενοι ενεργοί πολίτες – τα ζητήματα δραστηριοποίησης για την διάσωση του πολιτισμού μας και τις σχέσεις των πολιτών με τους θεσμικούς φορείς.

Βγάζοντας χρήσιμα συμπεράσματα θα συνεχίσουν στο δεύτερο μέρος της δράσης τους αυτής, αναλύοντας τα αποτελέσματα και την συνεργασία – επικοινωνία με τους θεσμικούς φορείς.

Η δράση με τη γενική ονομασία «Βγάλτε Γλώσσα: Κατανοώ τη γλωσσική μου κληρονομιά και δρω», συνδέεται με το τρέχον «Πρόγραμμα Σπουδών για τον Ενεργό Πολίτη», με τις δράσεις για τα «Εργαστήρι Δεξιοτήτων» και εστιάζει στην σύνδεση της «Επιστήμης των Πολιτών» (Citizen Science) και της Ανοικτής Επιστήμης (Open Science) με την Εκπαίδευση. Συντονίστηκε από το 13ο Δημοτικό Σχολείο, αγκαλιάστηκε από τις μονάδες και τους φορείς που την υποστήριξαν και αναμένεται να δώσει και σχετικό εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε όλους από την ιστοσελίδα του σχολείου.

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Ροή Ειδήσεων