• Αναζήτηση

Νέος KOK: Σε ποιες παραβάσεις θα χάνει ο οδηγός το δίπλωμα

Διευκρινίσεις για τις αλλαγές στις παραβάσεις και τις ποινές που προβλέπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας παρουσίασε σε συνέντευξή του ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης.

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών υπογράμμισε πως από τον Σεπτέμβριο θα ενεργοποιηθεί το νέο σύστημα καμερών στους δρόμους και το εμπρόσθιο μέρος των λεωφορείων, γεγονός που θα επιτρέψει την ψηφιακή καταγραφή παραβάσεων και την ηλεκτρονική έκδοση προστίμων μέσω gov.gr.

Κατά την επιβίβαση και την αποβίβαση πελατών, θα επιτρέπεται στα ταξί η χρήση της δεξιάς λωρίδας, ενώ εξαιρέσεις θα αναγνωριστούν στους οδηγούς ΑμεΑ και τα οχήματα μηδενικών ρύπων.

«Πολιτική επιλογή της κυβέρνησης είναι να στηρίξουμε εκείνους που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ από ανάγκη», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός.

Κλιμακωτές ποινές

Αναφορικά με τις περιπτώσεις υποτροπής, οι κυρώσεις θα αυστηροποιούνται κλιμακωτά.

Για χρήση κινητού χωρίς ατύχημα:

  • Πρώτη φορά: 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος 30 ημέρες
  • Δεύτερη φορά (υποτροπή): 1.000 ευρώ και αφαίρεση 180 ημέρες
  • Τρίτη φορά: 2.000 ευρώ και αφαίρεση για 1 έτος

Ανάλογες ποινές προβλέπονται και για μη χρήση κράνους –και από συνεπιβάτες για πρώτη φορά– καθώς και για παραβιάσεις σε ισόπεδες διαβάσεις.

Ορια ταχύτητας

Ως προς τα όρια ταχύτητας ο κ. Κυρανάκης εξήγησε πως αυτά θα περιοριστούν εντός πόλης αλλά θα αυξηθούν στους αυτοκινητοδρόμους. Πιο αναλυτικά, τα όρια θα διαμορφωθούν ως εξής:

  • 30 χλμ./ώρα: για δρόμους μικρού πλάτους, χωρίς νησίδα (π.χ. σε γειτονιές, μπροστά από σπίτια)
  • 50 χλμ./ώρα: για βασικούς αστικούς δρόμους με νησίδα
  • 140 χλμ./ώρα: σε αυτοκινητοδρόμους, μετά από διαβούλευση και λόγω μείωσης θανατηφόρων τροχαίων

Για κόντρες και ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα

Τα βράδια των Σαββατοκύριακων, οπότε και καταγράφεται και η μεγαλύτερη συχνότητα θανατηφόρων τροχαίων, θεωρείται πλέον «κόκκινη ζώνη» και, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό, ο ΚΟΚ στοχεύει στην εξάλειψη της αντικοινωνικής οδηγικής συμπεριφοράς.

Για τις παράνομες κόντρες και την υπερβολική ταχύτητα άνω των 2000 χλμ./ώρα οι ποινές θα κλιμακώνονται ως εξής:

  • Στην πρώτη παράβαση, επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος.
  • Στη δεύτερη φορά, το πρόστιμο διπλασιάζεται στις 4.000 ευρώ, με αφαίρεση άδειας για 2 έτη.
  • Στην τρίτη υποτροπή, το πρόστιμο αγγίζει τις 8.000 ευρώ και ο παραβάτης στερείται το δίπλωμά του για 4 χρόνια.

Παράλληλα, σε περιπτώσεις που από τέτοιες συμπεριφορές προκύψει σοβαρή σωματική βλάβη, ενεργοποιείται το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα, το οποίο προβλέπει ποινές κάθειρξης έως και 10 έτη.

Για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ η υπέρβαση των ορίων θα συνεπάγεται μέχρι και απομάκρυνση οχήματος με γερανό.

Ποδήλατα, διαβάσεις, ΑμεΑ

Σε περίπτωση παράνομης χρήσης θέσεων στάθμευσης για ΑμεΑ οι πινακίδες του οχήματος του παραβάτη θα αφαιρούνται.

Οι παραβιάσεις ισόπεδων διαβάσεων θα τιμωρούνται με πρόστιμο 1.200 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες, ενώ θα ενεργοποιείται και το άρθρο 291Α του Ποινικού Κώδικα, που προβλέπει άμεση σύλληψη και ποινή φυλάκισης.

Η κυκλοφορία ποδηλάτων σε λεωφόρους θα απαγορεύεται ρητά, για λόγους οδικής ασφάλειας.

Η στατιστική των τροχαίων

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Κυρανάκης, το 50% των νεκρών σε τροχαία δυστυχήματα συνδέεται με μοτοσικλέτες, ενώ τα θύματα μεταξύ των πεζών είναι στην πλειονότητα τους ηλικιωμένοι.

Στο σύνολο των τροχαίων, το 94% προκαλείται από άνδρες οδηγούς.

Για τους ηλικιωμένους οδηγούς

Κατά τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, η ανάγκη διατήρησης της οδηγικής ικανότητας σε προχωρημένες ηλικίες πρέπει να οδηγήσει σε νέα μέτρα τακτικής επανεξέτασης, καθώς πρόκειται για ένα ζήτημα, η συζήτηση του οποίου πρέπει να ανοίξει.

Μέχρι στιγμής, για οδηγούς άνω των 80 ετών, οι ιατρικές εξετάσεις πραγματοποιούνται κάθε δύο χρόνια. Εως την ηλικία των 80, η αντίστοιχη διαδικασία προβλέπεται ανά πενταετία.

Κατά τον κ. Κυρανάκη, ένα από τα βασικά προβλήματα του ισχύοντος καθεστώτος είναι ο εξαιρετικά μικρός αριθμός απορρίψεων από τους γιατρούς, γεγονός που υπονομεύει τον πραγματικό σκοπό των ελέγχων. «Το πρόβλημα δεν είναι ο νόμος, αλλά η εφαρμογή του», σχολίασε.

Κλείνοντας, ο αναπληρωτής υπουργός σχολίασε πως ο νέος ΚΟΚ δεν έχει ως στόχο την τιμωρία, αλλά την καλλιέργεια μιας νέας κουλτούρας στην οδική συμπεριφορά, με έμφαση στη δικαιοσύνη, τη συνέπεια και την αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων, ώστε οι δρόμοι να γίνουν πραγματικά πιο ασφαλείς.

Ροή Ειδήσεων