Λίγες ημέρες απομένουν για να παραδοθεί σε πλήρη λειτουργία ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα–Πύργος, μήκους 75 χιλιομέτρων. Οι τελευταίες εργασίες στο τμήμα Μιντιλόγλι–Αλισσός, που κατασκευάζει η ΑΒΑΞ για λογαριασμό της Ολυμπίας Οδού, προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς ώστε όλα να είναι έτοιμα για τα εγκαίνια της 4ης Δεκεμβρίου και την παράδοση του δρόμου στην κυκλοφορία.
Στην τελετή αναμένεται να παραστούν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, βουλευτές της περιοχής, καθώς και οι περιφερειάρχες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, μαζί με φορείς της τοπικής κοινωνίας.
Σήμανση, φωτισμός, διαγραμμίσεις και στηθαία ασφαλείας αποτελούν τις τελευταίες λεπτομέρειες που ολοκληρώνονται τις επόμενες ημέρες, δίνοντας την τελική μορφή σε έναν οδικό άξονα που συνδέει τις πρωτεύουσες της Αχαΐας και της Ηλείας.
Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, χρειάστηκε να περάσουν πάνω από οκτώ χρόνια από τη λειτουργία του τμήματος Κόρινθος–Πάτρα, να προηγηθούν δύο αποτυχημένες προσπάθειες διαγωνισμών – μία το 2014 με στόχο την υλοποίηση ως δημόσιο έργο και μία την περίοδο 2015–2019, με την προσπάθεια κατάτμησης σε οκτώ εργολαβίες – και να αλλάξει εκ νέου ο σχεδιασμός.
Το 2020, με την απόφαση επανένωσης της Ολυμπίας Οδού με το «ακρωτηριασμένο» τμήμα από την Πάτρα έως την Τσακώνα, το έργο πήρε ξανά μπροστά. Το 2022 ξεκίνησε η κατασκευή, έπειτα από μακρές καθυστερήσεις και με την παλιά εθνική οδό Πατρών–Πύργου να καταγράφει καθημερινά σοβαρά τροχαία.
Παράλληλα, ένα ξεχωριστό έργο οδικής ασφάλειας μετέτρεψε την παλαιά εθνική από «δρόμο-καρμανιόλα» σε μία από τις ασφαλέστερες εθνικές οδούς της χώρας, χωρίς βέβαια να διαθέτει τα χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου.
Το τμήμα Μιντιλόγλι–Αλισσός, που ολοκληρώνεται τώρα, θεωρείται από τα πιο δύσκολα του έργου – γι’ αυτό και έμεινε τελευταίο στην κατασκευαστική περίοδο. Για μεγάλο χρονικό διάστημα κατασκευή και κυκλοφορία συνυπήρχαν, ενώ η στενότητα του χώρου ανάμεσα στον ορεινό όγκο και τον αστικό ιστό της Πάτρας έκανε τις εργασίες εξαιρετικά απαιτητικές.
Με την ολοκλήρωση του Πάτρα–Πύργος, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «κλείνει» έναν σημαντικό κύκλο και ανοίγει τον επόμενο, που αφορά το τμήμα Πύργος–Καλό Νερό–Τσακώνα. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, έχει εγκαταλειφθεί το σενάριο για έγκριση μόνο του πρώτου υποτμήματος από τον Πύργο έως τον Αλφειό και αναζητείται πλέον «χρυσή λύση» ώστε να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για το σύνολο του τελευταίου τμήματος.
Η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολη λόγω της χαμηλής ημερήσιας κυκλοφορίας οχημάτων. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, να εφαρμοστεί το μοντέλο του άξονα Ιωάννινα–Κακαβιά, που εμφανίζει παρόμοια χαρακτηριστικά. Εκεί επιλέχθηκε μια πιο ήπια διατομή με διάταξη 2+1 λωρίδων, η οποία μείωσε σημαντικά το κόστος, χωρίς να απαιτεί τις μεγάλες ροές ενός κλειστού αυτοκινητόδρομου, αλλά διατηρώντας βασικά στοιχεία, όπως οι ανισόπεδοι κόμβοι.
Πρόκειται, προς το παρόν, για ένα από τα σενάρια που εξετάζονται, με κοινό ζητούμενο τη μείωση του πολύ υψηλού κόστους, που σήμερα εκτιμάται στα 700 εκατ. ευρώ. Η λύση που θα καταφέρει να συμπιέσει αυτό το ποσό σε βιώσιμα επίπεδα, θα είναι και εκείνη που θα επιτρέψει να ανάψει το «πράσινο φως» για το Πύργος–Τσακώνα και να συμπληρωθεί οριστικά το παζλ της Ολυμπίας Οδού.








