Περίπου 150.000 επιχειρήσεις αναμένεται να αφήσουν τα παραδοσιακά Δελτία Αποστολής και να ξεκινήσουν να εκδίδουν, εφόσον δεν το κάνουν ήδη, μέσω MyData, από τον Ιούνιο, ψηφιακά.
Μάλιστα το νέο αυτό μέτρο που στόχο έχει τη διασφάλιση πρόσβασης σε πραγματικό χρόνο των φορολογικών αρχών σε δεδομένα διακίνησης προϊόντων, προβλέπει βαριά πρόστιμα. Συγκεκριμένα, από 2 Ιουνίου, η μη συμμόρφωση σημαίνει “καμπάνα” 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο για επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα και 1.000 ευρώ εάν τηρούν διπλογραφικό σύστημα. Ωστόσο υπάρχουν σκέψεις για αυστηρότερα πρόστιμα που θα φτάνουν και τα επίπεδα των 5.000-10.000 ευρώ. Αυτό, πάντως, από το τέλος του έτους, οπότε και προβλέπεται καθολική εφαρμογή του μέτρου.
Ποιες επιχειρήσεις ξεκινούν τον Ιούνιο;
Αναλυτικά, από τις 2 Ιουνίου η υποχρεωτική εφαρμογή του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (ΨΔΑ) αφορά επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ. Εξαιρούνται μόνο οι οντότητες με ακαθάριστα έσοδα άνω των 5 εκατ. ευρώ, εφόσον είναι θυγατρικές αλλοδαπών και χρησιμοποιούν το εμπορικό-λογιστικό ERP της μητρικής τους, καθώς και οι επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα, ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά και οικοδομικά υλικά ανεξαρτήτως τζίρου.
Από την 1η Δεκεμβρίου 2025 το μέτρο επεκτείνεται σε όλες τις επιχειρήσεις και ενεργοποιείται πλήρως η Β’ φάση εφαρμογής που περιλαμβάνει και την ψηφιακή παρακολούθηση της φυσικής διακίνησης. Μεταξύ άλλων, θα επιτρέπεται η σάρωση QR Code των παραστατικών κατά την παραλαβή, θα δηλώνεται η ώρα εκκίνησης της μεταφοράς, ενώ θα είναι δυνατός και ο ποσοτικός/ποιοτικός έλεγχος των αγαθών από τον παραλήπτη.
Η Απόφαση
Αναλυτικά, σύμφωνα με την τελευταία κοινή απόφαση των Γιώργου Κώτσηρα και Γιώργου Πιτσιλή το χρονοδιάγραμμα έχει ως εξής: Α’ Φάση (Βασικές Λειτουργίες έκδοσης και διαβίβασης δελτίων αποστολής στο myDATA)
Τα πρόστιμα
Επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 1/6/2025, υποχρεωτικά από 2/6/2025:
– Έως και την 1/6/2025 καθορίζεται η προαιρετική διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, των δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για την Α’ Φάση, για τις υπόχρεες επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου (τζίρος πάνω από 200.000€, εξαιρουμένων των οντοτήτων που το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων τους υπερβαίνει τα 5.000.000€, είναι θυγατρικές αλλοδαπής εταιρείας και κάνουν χρήση του εμπορικού/λογιστικού προγράμματος διαχείρισης (ERP) της μητρικής αλλοδαπής εταιρείας, καθώς και επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα και ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά προϊόντα, οικοδομικά και συναφή υλικά ανεξαρτήτως τζίρου).
Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α’ Φάση γίνεται υποχρεωτική από 2/6/2025.
– Επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 30/11/2025, υποχρεωτικά από 1/12/2025:
– Έως και τις 30/11/2025 καθορίζεται η προαιρετική διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA των δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για την Α’ φάση, για τις υπόχρεες επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου (λοιπές επιχειρήσεις, που δεν εντάσσονται στην πρώτη περίοδο εφαρμογής).
– Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α’ Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/12/2025.
Β’ Φάση (Ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης, μεταφορτώσεων και παράδοσης αγαθών) Για το σύνολο των επιχειρήσεων:
Προαιρετικά από 1/8/2025 έως 30/11/2025, υποχρεωτικά από 1/12/2025:
- Από 1/8/2025 έως και 30/11/2025 καθορίζεται η προαιρετική διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA των δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για τη Β’ φάση, για το σύνολο των υπόχρεων επιχειρήσεων.
- Από 1/12/2025 και εφεξής διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για το σύνολο των υπόχρεων επιχειρήσεων.
Οι εξαιρέσεις
Εξαιρούνται από την υποχρέωση έκδοσης και διαβίβασης ψηφιακού δελτίου αποστολής συγκεκριμένες περιπτώσεις διακίνησης και συγκεκριμένα:
- η διακίνηση σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας,
- η διακίνηση παγίων (υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακινούνται με σκοπό την πώλησή τους) και η διακίνηση ανταλλακτικών παγίων μεταξύ των εγκαταστάσεων της οντότητας, εφόσον δεν αποτελούν γι’ αυτήν αντικείμενο εμπορίας και προορίζονται αποκλειστικά για την αποκατάσταση βλαβών στις εγκαταστάσεις της,
- η διακίνηση αποθεμάτων εντός της ίδιας εγκατάστασης της οντότητας ή μεταξύ επαγγελματικών εγκαταστάσεων αυτής, οι οποίες απέχουν έως και δέκα (10) χιλιόμετρα μεταξύ τους,
- η διακίνηση (α) αυτούσιων λατομικών προϊόντων (άμμου, σκύρου κ.λπ.) από κατασκευαστικές οντότητες, τα οποία παράγονται από τις ίδιες για τα έργα που εκτελούνται από αυτές, (β) μεταλλεύματος, από εργοτάξιο σε εργοτάξιο και από εργοτάξιο σε χώρους αποθήκευσης, επεξεργασίας και εκφόρτωσης, κατά περίπτωση, που ενεργούνται από μεταλλευτικές οντότητες και (γ) πέτρας, χαλικιού, αργιλοπετρώματος και αργιλοχώματος, από οντότητες παραγωγής αδρανών υλικών, ασβέστη και τσιμέντου, από τους χώρους περισυλλογής ή εξόρυξης στους χώρους επεξεργασίας,
- η διανομή πανεπιστημιακών συγγραμμάτων στους φοιτητές που παρακολουθείται ηλεκτρονικά από το πληροφοριακό σύστημα «Εύδοξος», – οι συναλλαγές λιανικής, εφόσον συνοδεύονται από παραστατικό αξίας, εκτός από τις διακινήσεις μέσω οντότητας παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών και ταχυμεταφορών, καθώς και τις διακινήσεις ενεργειακών προϊόντων (καυσίμων),
- η διακίνηση εφημερίδων και περιοδικών προς τις εταιρείες παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών ή απευθείας προς τους συνδρομητές από τις επιχειρήσεις έκδοσης ή διακίνησης των ειδών αυτών.
Παράλληλα, προβλέπεται δυνατότητα ακύρωσης παραστατικών πριν την έναρξη της διακίνησης, καθώς και άλλες διευκολύνσεις των επιχειρήσεων.