Έτοιμη είναι η λίστα με τους 1.000 κωδικούς, όπου αναμένονται μειώσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ύστερα από τη σχετική συμφωνία στην οποία φαίνεται να κατέληξαν χθες (01.10.25) ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος και οι εκπρόσωποι του κλάδου.
Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι κωδικοί ενδεχομένως να ξεπεράσουν τους 1.000 και να ανέλθουν στους 1.100.
Από την πλευρά του, ο κ. Θεοδωρικάκος μιλώντας σήμερα στην ΕΡΤ, δήλωσε ότι πρόθεση του υπουργείου είναι οι μειώσεις στα ράφια όσον αφορά τους 1.000 κωδικούς να επεκταθούν και μετά τις γιορτές.
Σημειώνεται πως οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, από την πλευρά τους, έχουν θέσει ως χρονοδιάγραμμα τα Χριστούγεννα.
«Έχουν δεσμευτεί οι μεγάλες αλυσίδες ότι στο πρώτο 15νθήμερο του Οκτωβρίου, δύο εβδομάδες δηλαδή από σήμερα, θα μειώσουν τις τιμές σε τουλάχιστον 1.000 κωδικούς. Εγώ τους ζήτησα η πρωτοβουλία αυτή να επεκταθεί και πέρα από τα Χριστούγεννα, πέρα από τις ημέρες των γιορτών, γιατί αντιλαμβάνομαι ότι μέχρι εκεί έχουν οργανώσει αυτό το πλαίσιο στην πρωτοβουλία αυτή», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Και πρόσθεσε: «Ο στόχος είναι βασικά προϊόντα που αφορούν τη διατροφή, τη συντήρηση του σπιτιού και την ατομική υγιεινή, να πέσουν οι τιμές τους πάνω από 5% και όσο γίνεται περισσότερο για όσο γίνεται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα».
Νέα εποπτική αρχή με 300 ελεγκτές σε έξι μήνες
Παράλληλα, ο υπουργός Ανάπτυξης σημείωσε ότι μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η νέα εποπτική αρχή προστασίας των καταναλωτών.
Όπως είπε, θα αποτελείται από 300 ελεγκτές και αναμένεται να τεθεί σε ισχύ σε 6 μήνες.
«Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα ξεκινήσει η δημόσια διαβούλευση για τη νέα ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή και εποπτείας της αγοράς. Μια αρχή την οποία θα προικίσουν με 300 νέους ελεγκτές.
Πιστεύω ότι το σχετικό νομοσχέδιο θα ψηφιστεί μέσα στις επόμενες 30 – 40 ημέρες. Τόσο χρειάζεται για να γίνει δημόσια διαβούλευση και να ψηφιστεί από τη Βουλή. Στη συνέχεια θα τοποθετηθεί αμέσως με βάση τα ισχύοντα, Διοικητής και τρείς Υποδιοικητές για να ξεκινήσουν τη δουλειά», τόνισε.
«Σε πλήρη ισχύ πιστεύω ότι θα είναι σε πλήρη λειτουργία μέσα σε ένα εξάμηνο από τώρα. Στο ενδιάμεσο διάστημα οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα συνεχίζουν να εργάζονται κανονικά, εποπτευόμενοι από το υπουργείο Ανάπτυξης θα αναλάβουν τους ελέγχους στην αγορά», πρόσθεσε.
Οι διαφωνίες
Πάντως, μέχρι να φτάσουμε στη χθεσινή συμφωνία για τις μειώσεις στα1.000 προϊόντα είχαν παιχτεί αρκετά επεισόδια στο «σίριαλ» των διαπραγματεύσεων.
«Οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ και της βιομηχανίας τροφίμων δεσμεύτηκαν ότι θα μειώσουν τις τιμές σε 1.000 κωδικούς και πρέπει να το κάνουν. Πρέπει η επιχειρηματικότητα να δείξει στην πράξη την ευθύνη της» είχε υπογραμμίσει πρόσφατα ο υπουργός.
Από την άλλη, οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, αντιδρούσαν στις μειώσεις, διαμαρτυρόμενοι για παρεμβάσεις που δεν αφήνουν την αγορά να λειτουργήσει ελεύθερα, ενώ επεσήμαναν σε κάθε ευκαιρία τα πολύ χαμηλά περιθώρια κέρδους που έχει ο κλάδος λόγω του πληθωρισμού και των συνεχών ανατιμήσεων σε βασικές πρώτες ύλες, εργασιακό κόστος, αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα.
Από τη στιγμή, όμως, που ένα από τα βασικά επιχειρήματα των ιδιοκτητών σούπερ μάρκετ, (ότι η κυβέρνηση παρεμβαίνει στην αγορά με το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους), έπαψε να ισχύει, καθώς καταργήθηκε από το υπουργείο τον περασμένο Ιούλιο, η ηγεσία του άρχισε να ασκεί σταδιακά ακόμα μεγαλύτερες πιέσεις για μειώσεις στις τιμές.
Ωστόσο, οι ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ δεν έδειχναν διατεθειμένοι να ενδώσουν με τον πρόεδρο της ΕΣΕ και επικεφαλής της Metro (My Market) Αριστοτέλη Παντελιάδη σε πρόσφατη εκδήλωση για τον εορτασμό των 20 χρόνων της ΕΣΕΕ, να λέει, αναφερόμενος στη νέα πρωτοβουλία περί μείωσης τιμών, ότι «το θέμα των 1.000 κωδικών είναι μεγάλη ιστορία. Μόνα τους τα σούπερ μάρκετ δεν μπορούν να το υλοποιήσουν, θα ήταν ανούσιο. Έχουμε ζητήσει τη συνδρομή των προμηθευτών και πιστεύουμε πως θα το στηρίξουν, αλλά είναι αδύνατον να πορευτούμε με τέτοια παρεμβατικά μέτρα».
Οι «καμπάνες»
Λίγες μέρες μετά προέκυψε η είδηση της «καμπάνας» άνω των 2,2 εκατ. ευρώ στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ «Lidl» και «Σκλαβενίτης», για παραβάσεις στο πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και την τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας.
Συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση ελέγχων που διεξήγαγε η ΔΙΜΕΑ -για την τήρηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και την τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας αποφασίστηκε α) η επιβολή προστίμου 805.340 ευρώ στην εταιρεία «Lidl», που αφορά σε παραβάσεις του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και β) πρόστιμο 1.440.000 ευρώ στην εταιρεία «Σκλαβενίτης», για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, κατόπιν ελέγχου που διατάχθηκε το καλοκαίρι του 2025.