• Αναζήτηση

Σαν σήμερα. Δυστύχημα στα Τέμπη: Η τραγωδία που κόστισε τη ζωή σε 21 μαθητές

Την Κυριακή 13 Απριλίου 2003, 21 μαθητές που επέστρεφαν στο Μακροχώρι Ημαθίας από σχολική εκδρομή στην Αθήνα, χάνουν ακαριαία τη ζωή τους σε ένα από τα πιο τρομακτικά τροχαία δυστυχήματα που έγιναν ποτέ στην Ελλάδα (μέχρι εκείνη την ημέρα) όταν νταλίκα διεμβολίζει το τουριστικό λεωφορείο στο οποίο επιβαίνουν.

Το λεωφορείο στο οποίο επέβαιναν οι μαθητές, βρισκόταν στην κοιλάδα των Τεμπών με κατεύθυνση την Θεσσαλονίκη. Στο αντίθετο ρεύμα κινούνταν ένα φορτηγό που μετέφερε νοβοπάν από τον Προβατώνα του Έβρου. Ο οδηγός έχασε ξαφνικά τον έλεγχό του και συγκρούεται πλαγιομετωπικά με το λεωφορείο.

Το λεωφορείο που εκτελούσε το ταξίδι ανήκε στην εταιρεία Κτελ, και μετέφερε 48 επιβάτες. Η πρώτη εκτίμηση για το ατύχημα ήταν ότι η στενή και καμπύλη διαδρομή που ακολουθούσε το λεωφορείο ήταν η αιτία του ατυχήματος. Την εν λόγω ημέρα, το λεωφορείο γεμάτο με μαθητές και καθηγητές εκτροχιάστηκε στην περιοχή των Τεμπών, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 21 άνθρωποι και περισσότεροι από 30 να τραυματιστούν σοβαρά.

Οι αιτίες του δυστυχήματος ερευνήθηκαν, ωστόσο ποτέ δεν αποσαφηνίστηκαν πλήρως. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο οδηγός οδηγούσε έξι ώρες χωρίς διάλειμμα και τα ελαστικά του δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Το δε λεωφορείο είχε κριθεί ακατάλληλο λόγω παλαιότητας και έπρεπε να είχε αποσυρθεί τουλάχιστον 3 μήνες πριν.

Το ατύχημα στα Τέμπη στις 13 Απριλίου 2003 αναφέρεται σε μια από τις πιο τραγικές στιγμές στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας.

Οι επιζώντες του ατυχήματος περιέγραψαν τη στιγμή της εκτροχίασης ως μια τρομακτική εμπειρία. Το λεωφορείο χτύπησε τον τοίχο ενός κτιρίου και ο κορμός του οχήματος άνοιξε σαν σε ένα βιβλίο.

 

Η εκτροχίαση ήταν τόσο ισχυρή που πολλοί επιβάτες απελευθερώθηκαν από το λεωφορείο και σώθηκαν με τις δικές τους δυνάμεις. Ωστόσο, για πολλούς άλλους, το ατύχημα είχε καταστροφικές συνέπειες. Οι αρχές απέκλεισαν την περιοχή για να βοηθήσουν στον εντοπισμό των εγκλωβισμένων, με τις προσπάθειες τους να συνεχίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας.

Στις πρωινές ώρες της επόμενης ημέρας, η έκταση της καταστροφής ήταν εμφανής. Οι αρχές ανακοίνωσαν ότι 21 άνθρωποι είχαν χάσει τη ζωή τους και περισσότεροι από 30 είχαν τραυματιστεί σοβαρά. Οι επιζώντες μεταφέρθηκαν σε νοσοκομεία σε όλη την Ελλάδα, μερικοί από αυτούς σε σοβαρή κατάσταση.

Η δίκη έγινε πέντε χρόνια αργότερα, τον Οκτώβριο του 2008. Ο οδηγός του λεωφορείου αθωώθηκε, αλλά ο οδηγός της νταλίκας καταδικάστηκε σε κάθειρξη 15 ετών. Οι ιδιοκτήτες της νταλίκας αλλά και του εργοστασίου νοβοπάν, καταδικάστηκαν από 4 μέχρι 14 χρόνια. Η εταιρεία κατέβαλλε επίσης το ποσό των 8.500.000 ευρώ στις οικογένειες των θυμάτων. Όπως είπε ο αντιδήμαρχος Βέροιας το 2012, “Παρά τις τιμωρίες, παρά τις αποζημιώσεις, τα παιδιά του Μακροχωρίου δεν θα γυρίσουν ποτέ πίσω”.

Το τραγικό δυστύχημα συγκλόνισε το πανελλήνιο και όλη η Ελλάδα θρηνεί για την πρωτοφανή τραγωδία. Οι αρχές προέβησαν σε ανάληψη δράσης για την εξέταση των αιτίων του ατυχήματος και την πρόληψη παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον. Ενώ το ατύχημα στα Τέμπη ήταν μια τραγωδία για τους εμπλεκόμενους και τις οικογένειές τους, έθεσε επίσης το θέμα της ασφάλειας στους δρόμους της Ελλάδας. Το ατύχημα στα Τέμπη είναι μόνο ένα από τα πολλά ατυχήματα που συμβαίνουν στους ελληνικούς δρόμους κάθε χρόνο.

Οι αρχές αντέδρασαν με την εφαρμογή μέτρων για τη βελτίωση της ασφάλειας στους δρόμους της χώρας. Αυτά περιλαμβάνουν την επέκταση των δικτύων αυτοκινητοδρόμων και τη βελτίωση της ασφάλειας των οχημάτων, καθώς και την επιβολή αυστηρότερων κανόνων κυκλοφορίας και προστίμων για τους παραβάτες.

Το ατύχημα στα Τέμπη έχει επίσης καταδείξει τη σημασία της έγκαιρης αντίδρασης και της συντονισμένης δράσης σε περιπτώσεις έκτακτων αναγκών. Οι αρχές, οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία και οι εθελοντές που συνέβαλαν στη διάσωση των επιζώντων και στην αντιμετώπιση των συνεπειών του ατυχήματος, αξίζουν μεγάλη εκτίμηση και ευγνωμοσύνη για την προσφορά τους στην κοινότητα.

Ροή Ειδήσεων