• Αναζήτηση

Ερώτηση Αλέξη Χαρίτση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος για τους δασικού χάρτες

 

«Σε κατάρρευση των Δασικών Υπηρεσιών και στην απόγνωση των πολιτών οδηγούν οι  παράτυπες διαδικασίες του ΥΠΕΝ την διαδικασία ανάρτησης των δασικών χαρτών»

 

Ερώτηση στην Βουλή προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος κατέθεσε ο Βουλευτής Μεσσηνίας και Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Χαρίτσης, για τα  σοβαρά λάθη και τις ελλείψεις που παρατηρούνται στην ανάρτηση των δασικών χαρτών.

 

Ο κ. Χαρίτσης τονίζει στην ερώτηση του ότι με την αλλαγή χρήσης δασικών εκτάσεων, που συνιστά ένα ξεκάθαρο ρουσφέτι εξυπηρέτησης συμφερόντων εις βάρος του κόσμου της υπαίθρου, με ρυθμίσεις που θα κριθούν στο ΣτΕ γιατί έχουν εισαχθεί μια σειρά αμφιβόλου συνταγματικότητας και εγκυρότητας πράξεις, δημιουργείται  ένα ατέλειωτο αλαλούμ όπως απέδειξαν οι πολλαπλές παρατάσεις, οι τροπολογίες, δύο εγκύκλιοι και τέλος  δελτίο Τύπου του ΥΠΕΝ, που παραδέχεται ότι δεν εφάρμοσε τον Νόμο και εισάγει παράτυπη διαδικασία εξέτασης αιτήσεων μετά την ανάρτηση.

Παράλληλα ειδικά για τον νομό μας, παρ όλο ότι το ΥΠΕΝ όφειλε να  επεξεργαστεί λύσεις για τις περιπτώσεις όπου συμπολίτες μας, έχουν αιτηθεί την υπαγωγή τους στα άρθρα 47 και 47Β του Ν.998/1979 ή να σκύψει στο πρόβλημα των δασωμένων αγρών, προέβη σε  νέα ανάρτηση των δασικών χαρτών σε Νομούς που είχαν ήδη αναρτηθεί, όπως στο Ν. Μεσσηνίας, μη επιλύοντας κανένα από τα βασικά προβλήματα των πολιτών αλλά και των αρμόδιων δασικών υπηρεσιών, σε ότι αφορά την οριοθέτηση των δασικού χαρακτήρα εκτάσεων.

Στο πλαίσιο αυτό οι Δασικές Υπηρεσίες βρίσκονται σε καθεστώς κατάρρευσης, εφ όσον λόγω της δραματικής τους υποστελέχωσης – στον νομό μας στο αρμόδιο Τμήμα Δασικών Χαρτογραφήσεων υπηρετεί 1 (ένας!) μόνο δασολόγος- οδηγώντας  σε συσσώρευση εκκρεμοτήτων, πάγωμα των επιτροπών αντιρρήσεων και σοβαρές αρρυθμίες στην εφαρμογή του 4685/2020, που είχε έτσι κι αλλιώς σοβαρά λάθη, αλλά και στη νέα ανάρτηση. Λαμβάνοντας δε υπόψιν τις εκκρεμείς αντιρρήσεις και τα 3000 περίπου αρνητικά πρόδηλα σφάλματα τα οποία με βάση το αρ.48 του Ν.4685/2020 μπορούν να μετατραπούν σε αντιρρήσεις, αν καταβληθεί το αντίστοιχο παράβολο από αυτόν που υπέβαλε το αίτημα, προκύπτει ότι οι υπό σύσταση νέες ΕΠΕΑ (Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων) οφείλουν να εξετάσουν 16.000 τουλάχιστον υποθέσεις αντιρρήσεων στον Νομό Μεσσηνίας. Με αυτά τα δεδομένα γίνεται αμέσως αντιληπτό το βάθος του χρονικού ορίζοντα στον οποίο δύναται να έχουν τελειώσει τις εργασίες τους οι επιτροπές και να γίνει η ολική κύρωση των δασικών χαρτών.

Καταλήγοντας ο Αλέξης Χαρίτσης ερωτά τον Υπουργό Περιβάλλοντος:

  1. Ποιο το χρονοδιάγραμμα για την υποβολή και εξέταση των αντιρρήσεων και την κύρωση των νέων αναμορφωμένων δασικών χαρτών;
  2. Με ποιον τρόπο και πότε θα διαχειριστείτε τις εκτάσεις για τις οποίες είχαν υποβληθεί αιτήσεις υπαγωγής στα άρθρα 47 και 47Β του ν.998/1979 ώστε να μην πληγεί η αγροτική παραγωγή;
  3. Πόσες ΕΠΕΑ θα λειτουργήσουν στον νομό Μεσσηνίας, με δεδομένο τον όγκο αντιρρήσεων που έχουν ήδη συσσωρευτεί και θα προστεθούν ακόμη με τις διαδικασίες του αρ.48 του Ν.4685/20;
  4. Πόσες αιτήσεις αναμόρφωσης του δασικού χάρτη έγιναν δεκτές , πόσες απορρίφθηκαν και πόσες θα προωθηθούν στις ΕΠΕΑ για να εξεταστούν ατελώς ως αντιρρήσεις;
  5. Θα προχωρήσετε και πότε σε νέες μόνιμες προσλήψεις επιστημονικού και άλλου προσωπικού στις δραματικά υποστελεχωμένες δασικές υπηρεσίες του νομού Μεσσηνίας;

 

Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 

 

 

 

                                                                                      Αθήνα,  19 Μαρτίου 2021

                                

                                                

                                                    ΕΡΩΤΗΣΗ

  

                    Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας                   

 

Θέμα: «Οι παράτυπες διαδικασίες του ΥΠΕΝ και η δραματική υποστελέχωση των δασικών υπηρεσιών των νομών της Πελοποννήσου δημιουργούν συνθήκες  κατάρρευσης των διαδικασιών κύρωσης και ανάρτησης των δασικών χαρτών.»

 

Ο «αντι-περιβαλλοντικός νόμος» 4685/2020 που θέσπισε η κυβέρνηση της ΝΔ, ακύρωσε ουσιαστικά όλους τους δασικούς χάρτες, που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε αναρτήσει στο 55% και κυρώσει στο 44% του συνόλου τους, με την «υπόθεση» ότι οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούσαν να κάνουν χρήση πολύ περισσότερων δικαιολογητικών για να «πείσουν» το κράτος ότι το δικό τους κομμάτι γης δεν είναι δάσος αλλά καλλιεργήσιμη ή οικοδομήσιμη έκταση. Η επιπολαιότητα και η προχειρότητα όμως με την οποία αντιμετώπισε το ζήτημα η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ  δημιούργησε άλλο ένα απίστευτο επιτελικό μπάχαλο, που οδηγεί σε γραφειοκρατικό βραχυκύκλωμα και κατάρρευση αυτή τη μεγάλη μεταρρύθμιση.

Με την αλλαγή χρήσης δασικών εκτάσεων, που συνιστά ένα ξεκάθαρο ρουσφέτι εξυπηρέτησης συμφερόντων εις βάρος του κόσμου της υπαίθρου, με ρυθμίσεις που θα κριθούν στο ΣτΕ γιατί έχουν εισαχθεί μια σειρά αμφιβόλου συνταγματικότητας και εγκυρότητας πράξεις, δημιούργησε ένα ατέλειωτο αλαλούμ όπως απέδειξαν οι πολλαπλές παρατάσεις, οι τροπολογίες, δύο εγκύκλιοι και τέλος  δελτίο Τύπου του ΥΠΕΝ, που παραδέχεται ότι δεν εφάρμοσε τον Νόμο και εισάγει παράτυπη διαδικασία εξέτασης αιτήσεων μετά την ανάρτηση.

Το ΥΠΕΝ όφειλε να  επεξεργαστεί λύσεις για τις περιπτώσεις όπου συμπολίτες μας, έχουν αιτηθεί την υπαγωγή τους στα άρθρα 47 και 47Β του Ν.998/1979 ή να σκύψει στο πρόβλημα των δασωμένων αγρών. Αντ’ αυτού  προέβη σε  νέα ανάρτηση των δασικών χαρτών σε Νομούς που είχαν ήδη αναρτηθεί, όπως στο Ν. Μεσσηνίας, που δεν θα  επιλύσει κανένα από τα βασικά προβλήματα των πολιτών αλλά και των αρμόδιων δασικών υπηρεσιών, σε ότι αφορά την οριοθέτηση των δασικού χαρακτήρα εκτάσεων. Εκτός του ότι  παραμένουν σε εκκρεμότητα 12.500 αντιρρήσεις από την ανάρτηση του 2017, η δυνατότητα υποβολής αντιρρήσεων στη νέα ανάρτηση είναι περιορισμένη μιας και θα επιτραπεί σε ποσοστό 0.5-1% της αναρτημένης περιοχής, εφ’ όσον αντιρρήσεις θα είναι δυνατόν να υποβληθούν μόνο στο αναμορφωμένο τμήμα του χάρτη και όχι στο σύνολο του.

Παράλληλα η υποστελέχωση των υπηρεσιών Δασαρχείων, η σοβαρή  έλλειψη επιστημονικού προσωπικού και οι επερχόμενες συνταξιοδοτήσεις δημιουργούν στις περιφερειακές δασικές υπηρεσίες σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας. Στα Τμήματα Δασικών Χαρτογραφήσεων των Νομών Μεσσηνίας, Λακωνίας, Αρκαδίας, Αργολίδας, Κορινθίας, Αχαΐας και Ηλείας  υπηρετεί 1 (ένας!) μόνο Δασολόγος, ενώ σύμφωνα με το Π.Δ.187-ΦΕΚ 176/Α/2000 το τμήμα αυτό θα έπρεπε να στελεχώνεται  από 5 Δασολόγους, 1 Δασοπόνο, 1 Τεχνολόγο Τοπογράφο Μηχανικό, 1 Τεχνολόγο Πληροφορικής, 1 Σχεδιαστή και έναν οδηγό!

 

Η  Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε προεγκρίνει 500 περίπου μόνιμες θέσεις σε όλη τη χώρα, διαδικασία που ακύρωσε η κυβέρνηση της Ν.Δ. ζητώντας στην ουσία από το υπερφορτωμένο σε καθήκοντα υπάρχον στελεχιακό δυναμικό των δασικών υπηρεσιών να «γονατίσει», προκειμένου να εξυπηρετήσει τα δίκαια αιτήματα των πολιτών. Αυτή η καθυστέρηση προσλήψεων επιστημόνων στις δασικές υπηρεσίες, εδώ και δύο χρόνια, έχει οδηγήσει σε συσσώρευση εκκρεμοτήτων, πάγωμα των επιτροπών αντιρρήσεων και σοβαρές αρρυθμίες στην εφαρμογή του 4685/2020, που είχε έτσι κι αλλιώς σοβαρά λάθη, αλλά και στη νέα ανάρτηση.

Λαμβάνοντας υπόψη τις εκκρεμείς αντιρρήσεις και τα 3000 περίπου αρνητικά πρόδηλα σφάλματα τα οποία με βάση το αρ.48 του Ν.4685/2020 μπορούν να μετατραπούν σε αντιρρήσεις, αν καταβληθεί το αντίστοιχο παράβολο από αυτόν που υπέβαλε το αίτημα, προκύπτει ότι οι υπό σύσταση νέες ΕΠΕΑ οφείλουν να εξετάσουν 16.000 τουλάχιστον υποθέσεις αντιρρήσεων στον Νομό Μεσσηνίας. Με αυτά τα δεδομένα γίνεται αμέσως αντιληπτό το βάθος του χρονικού ορίζοντα στον οποίο δύναται να έχουν τελειώσει τις εργασίες τους οι επιτροπές και να γίνει η ολική κύρωση των δασικών χαρτών. Η σύσταση περισσότερων ΕΠΕΑ που θα στελεχωθούν με νέες μόνιμες προσλήψεις Δασολόγων και Δασοπόνων είναι επομένως απαραίτητη προϋπόθεση για τον σωστό και έγκαιρο έλεγχο των αντιρρήσεων και της τελικής κύρωσης.

 

Κατόπιν αυτών,

 

Επειδή, η ολοκλήρωση του έργου των δασικών χαρτών συνιστά συνταγματική υποχρέωση της χώρας αλλά και αναπτυξιακό εργαλείο στο πλαίσιο ενός απαραίτητου περιβαλλοντολογικού σχεδιασμού.

Επειδή με τον Ν. 4685/2020  η κυβέρνηση επιστρέφει στην εκκρεμότητα δεκαετιών που δεν επιτρέπει στον κάθε ιδιοκτήτη ή ενδιαφερόμενο αγοραστή να γνωρίζει αν ένα κομμάτι γης είναι δασικό ή όχι προκειμένου να αποφασίσει πώς μπορεί να το αξιοποιήσει.

Επειδή η υποστελέχωση όλων των υπηρεσιών των Δασαρχείων και η άρνηση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε νέες μόνιμες προσλήψεις επιστημονικού προσωπικού στις δασικές υπηρεσίες δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας σε αυτές.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός,

  1. Ποιο το χρονοδιάγραμμα για την υποβολή και εξέταση των αντιρρήσεων και την κύρωση των νέων αναμορφωμένων δασικών χαρτών;
  2. Με ποιον τρόπο και πότε θα διαχειριστείτε τις εκτάσεις για τις οποίες είχαν υποβληθεί αιτήσεις υπαγωγής στα άρθρα 47 και 47Β του ν.998/1979 ώστε να μην πληγεί η αγροτική παραγωγή;
  3. Πόσες ΕΠΕΑ θα λειτουργήσουν στον νομό Μεσσηνίας, με δεδομένο τον όγκο αντιρρήσεων που έχουν ήδη συσσωρευτεί και θα προστεθούν ακόμη με τις διαδικασίες του αρ.48 του Ν.4685/20;
  4. Πόσες αιτήσεις αναμόρφωσης του δασικού χάρτη έγιναν δεκτές , πόσες απορρίφθηκαν και πόσες θα προωθηθούν στις ΕΠΕΑ για να εξεταστούν ατελώς ως αντιρρήσεις;
  5. Θα προχωρήσετε και πότε σε νέες μόνιμες προσλήψεις επιστημονικού και άλλου προσωπικού στις δραματικά υποστελεχωμένες δασικές υπηρεσίες του νομού Μεσσηνίας;

                                                          Ο ερωτών Βουλευτής

                                                  Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)

Ροή Ειδήσεων